مجید الهی راد

نشست هم‌اندیشی توسعه سامانه جامع نیکوکاری در خراسان شمالی برگزار شد

نشست هم‌اندیشی و تعامل با دستگاه‌های حمایتی و مؤسسات خیریه با حضور مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار و سایر مسئولان استانی در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد.

مجید الهی راد ،مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی بابیان اینکه سامانه جامع نیکوکاری در استان راه‌اندازی شده است، افزود: تاکنون ۵ مورد از مؤسسات خیریه استان به این سامانه  پیوسته‌اند.
وی بابیان اینکه این سامانه در  راستای اجرای دستورات دین مبین اسلام و به‌منظور تحقق رهنمودها و منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) راه‌اندازی شده است افزود: این اقدام  در راستای توسعه روح انفاق و نیــکوکاری در جامعه اسلامی و به‌منظور کاهش نابرابری‌های اجتماعی، رفع فقر و محرومیت، مردمی شدن حمایت‌های اجتماعی نیازمندان، شناسایی نیازمندان واقعی و ارائه خدمات هدفمند به آنان با رویکرد توانمندسازی انجام‌شده است.
وی در ادامه به توسعه زیرساخت‌های خیر و احسان در استان اشاره کرد و گفت: اکنون وضعیت زیرساخت‌های خیر و احسان در استان ضعیف است به‌طوری‌که شاهد هستیم برخی از خانواده‌های نیازمند از کمک‌های چندین موسسه خیریه استفاده می‌کنند و برخی از خانواده‌ها از هیچ کمکی بهره‌مند نشده‌اند.
مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی به چالش‌های پیش روی کار خیر و احسان در استان اشاره کرد و ادامه داد: در حال  حاضر عدم وجود بانک اطلاعات نیازمندان باعث شده تا وضعیت خدمت‌رسانی به محرومان به‌خوبی انجام نشود.
وی همچنین همپوشانی خدمات حمایتی مؤسسات خیریه و یا نهادهای حمایتی و سمن‌ها را از دیگر چالش‌های موجود در کار خیر عنوان کرد و گفت: این امر باعث کاهش اعتمادسازی خیران در جامعه می‌شود.
الهی راد با ابراز گلایه نسبت به عدم هماهنگی بین نهادهای خیریه‌ای و درنتیجه کم‌توجهی به کرامت نیازمندان اظهار کرد: این موارد باعث فاصله و شکاف بین حاکمیت در سازماندهی و تقویت نهادهای مردمی شده است.
وی راهکار رفع این  چالش‌ها را سیستم نرم‌افزاری هوشمند ، پاسخگو و ملی جامع نیکوکاری عنوان کرد و ادامه داد: این نرم‌افزار  اکنون دارای قابلیت ذخیره، پردازش  و تحلیل  است که قطعاً خروجی مهمی در توانمندسازی و خدمت‌رسانی به نیازمندان است.
وی سامانه جامع نیکوکاری را از مهم‌ترین گام‌های ملی در جهت ساماندهی به نحوه خدمت‌رسانی به نیازمندان معرفی کرد و گفت: در صورت گسترش این سامانه و عضویت تمامی مؤسسات و نهادهای حمایتی، شاهد رشد قابلیت‌های خدمت‌رسانی  به محرومان خواهیم بود.
وی به قابلیت‌های این سامانه اشاره کرد و گفت:امکان ذخیره کلیه اطلاعات خیرین، خیریه‌ها، کمک‌های مردمی و داوطلبان  و ذخیره و دسته‌بندی اطلاعات نیازمندان و کمک‌های تقدیم شده به آنان ازجمله مزایای این سامانه است.
الهی راد همچنین بانک اطلاعاتی قوی،قابلیت ایجاد کد کاربری و رمز عبور مختص هر نهاد حمایتی و تبادل اطلاعات بین مراکز نیکوکاری و خیریه‌ها را از دیگر مزایای این سامانه معرفی کرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد دسترسی  بانک‌های اطلاعاتی کمیته امداد امام(ره)، سازمان بهزیستی، تأمین اجتماعی و ثبت‌احوال به این سامانه، تأثیر بسیاری در اهداف پیش روی کار خیر و احسان خواهد داشت.
وی با یادآوری اینکه جستجوی اطلاعات نیازمندان و بررسی خدمات حمایتی بر اساس کد ملی، قابل‌رؤیت و در دسترس است افزود: این سامانه همچنین طبقه‌بندی مراکز نیکوکاری و خیریه‌های ذینفع ،تأمین آزادی عمل و استقلال خیریه‌ها در انجام عملیات نیکوکارانه ،تحلیل مدیریتی داده‌ها از طریق پنل های اختصاصی و گفتگوی درون‌شبکه‌ای بین خیریه‌ها و ذینفعان را به‌صورت بالقوه به همراه دارد.
وی تصریح کرد: نمایش موقعیت مکانی مراکز نیکوکاری و خیریه‌ها نیز از طریق این سامانه برای کاربران قابل‌مشاهده است .
الهی راد همچنین مدیریت مالی مرکز نیکوکاری و خیریه به‌صورت هوشمند را از دیگر قابلیت‌های این سامانه عنوان کرد.
وی به آموزش نیروهای داوطلب مراکز نیکوکاری در زمینه‌های مدیریت سامانه، مددکاری و مشاوره خانواده و ایجاد اشتغال تأکید کرد.

ادامه مطلب  پیام استاندار خراسان شمالی به مناسبت هفته ملی مهارت‌‌‌