گزارش خبری :

مزاحمت هایی که به قیمت جان بیماران تمام می شود

امدادرسانی به بیماران و مصدومان در شرایط بحرانی در فطرت و نهاد تمامی انسانها وجود دارد و موسسات امدادرسان در چنین شرایطی از ضروریات عملکرد مناسب در هر جامعه ای هستند، در این میان اورژانس یکی از مهم ترین و اصلی ترین واحدهای امدادرسانی در هر کشوری به حساب می آید.

سیستم اورژانس پیش بیمارستانیEMS (Emergency Medical Services)  زیرمجموعه مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی، وظیفه رسیدگی به موارد فوریتهای پزشکی و ارائه خدمات به مصدومین و بیماران اوژانسی را برعهده دارد.

ساختار این سیستم در هر شهرستان شامل یک اتاق فرمان یا دیسپچ و تعدادی واحدهای امدادی شامل پایگاه ها وآمبولانس های شهری _جاده ای بوده که اتاق فرمان فوریتهای پزشکی نقش فرماندهی سلامت حوادث را در حوزه شهرستان برعهده دارد.

تماسهای مردمی باشماره ۱۱۵ در تمام نقاط یک شهرستان بر روی تلفنهای اتاق فرمان زنگ می خورد و در زمان تماس با اتاق فرمان، پرستار تریاژ تلفنی با پرسیدن سوالاتی در مورد مشکل اصلی بیمار ، سن ، سابقه بیماریهای قبلی و… اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری در مورد وی جمع آوری کرده و چنانچه شرح حال ارائه شده مربوط به یک مورد فوریتهای پزشکی(اورژانسی ) باشد، پس از گرفتن آدرس دقیق، نزدیک ترین واحد امدادی به محل از طریق بی سیم یا تلفن اعزام خواهد شد و تا زمان رسیدن آمبولانس بر بالین مددجو ، راهنمایی های لازم به تماس گیرنده داده می شود و در مواردی که وضعیت بیمار اورژانسی نباشد با دادن مشاوره به تماس گیرنده وی را برای انجام اقدامات لازم راهنمایی می کنند.

اورژانس ها همه روزه به صورت شبانه روزی فعال هستند، بنابراین ساعت کاری متخصصان و کارشناسان و تکنسین های فوریت های پزشکی به صورت تمام بوده و شیفت های کاری در شب ها و روز های تعطیل را نیز شامل می شود.

فوريتهاي پزشکي يک سيستم مديريت سلامت جامعه محور است که با کل سيستم مراقبت سلامت هماهنگ شده است و کارکنان مهمترين سرمايه اين سيستم هستند.

با وجود توانمند بودن این نیروهای پرتلاش و ایثارگر که با توجه به شیوع کرونا تعداد عملیات های آنان چندین برابر شده است اما کمبود برخی امکانات از جمله نیروی انسانی و مکان مناسب و همچنین ناآگاهی برخی همشهریان و هموطنان از اهمیت کار این افراد و ایجاد مزاحمت ها  موجب تحمیل فشارهای چند برابری بر کارکنان این مراکز شده است اما همچنان شاهد پشتیبانی و کار دلسوزانه و ایثارگری های این عزیزان در مرکز فوریت های پزشکی کل کشور و اسفراین  هستیم .

ناآشنایی مردم با وظایف اورژانس مشکل ساز شده است

ام البنین عبدی میلانلو کارشناس پرستاری با دوازده سال سابقه که  دو سال را نیز در مرکز اورژانس ۱۱۵ شهرستان اسفراین  مشغول کار بوده است در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت : این شغل با تمام استرس هایش، لحظات خوبی به واسطه نجات جان بیماران به همراه دارد اما اگر فردی علاقه مند به اینکار نباشد در ادامه راه به مشکل خواهد خورد .

وی با اشاره به اینکه این شغل از جمله شغل هایی است که نیاز به تمرکز بسیار بالایی دارد، افزود: در اکثر شهرها واحد( mcmc) اعزام و واحد دیسپچ جدا هستند که در شهرستان ما اینگونه نیست وو هم عامل، کار را چند برابر سخت‌تر می‌کند چراکه قدرت تصمیم گیری  باید در این موارد که همزمانی پیش می آید،  بسیار بالا باشد.

عبدی با اشاره به لحظاتی که حتی با یک مشاوره تلفنی و تماس باعث خوشحالی بیماران و قوت قلب آنان یا راهنمایی و نجات جان بیمار شده است، افزود: مواردی بوده که تا رسیدن همکاران ما بر بالین بیمار، با راهنمایی ها و نکاتی که گفته می شود جان بیمار نجات پیدا می کند و این نیز به واسطه همکاری همراه بیمار با کارکنان مجموعه اورژانس پیش بیمارستانی است.

وی ادامه داد: با شرح حالی که از بیمار گرفته شده است در مواردی، انسداد راه گلوی بیمار یا ایست های قلبی تنفسی تشخیص داده می شود که راهنمایی های قبل از رسیدن تکنسین ها باعث نجات جان بیماران می شود که این موارد باعث انگیزه بیشتر در کارو مصمم شدن در هدفمان می شود.

این کارشناس پرستاری تصریح کرد:متاسفانه در رابطه با اورژانس پیش بیمارستانی فرهنگ سازی لازم انجام نشده و در برخی موارد افرادی که با این مراکز تماس می گیرند زمانی که سوالاتی از آنان در خصوص وضعیت بیمار پرسیده می شود که به نفع خود افراد است، برخوردهای بد و حتی توهین آمیز دارند و گوشی تلفن را قطع می کنند که این ناشی از ناآشنایی با وظیفه و شغل فوریتهای پزشکی است.

وی افزود: بحث کمبود نیرو همیشه در همه حوزه ها بوده و در اورژانس پیش بیمارستانی نیز وجود دارد و با توجه به تعداد کم همکاران، تعداد شیفت های ما بیش از ۳۰ شیفت در ماه است که اگر نیروی کار اضافه شود از شیفت های تحمیلی کاسته می شود.

عبدی خاطرنشان کرد: پرداخت کارانه و اضافه کار نیز متاسفانه گاهای با تأخیر واریز می شود.

چرخه معیوب، گزینش در مراکز اورژانس

فاطمه علیپور کارشناس پرستاری یکی دیگر از افرادی است که به واسطه علاقه مندی و تشویق همسر که خود نیز از نیروهای ESO  است به سمت این شغل کشیده شده‌ و در حال گذراندن طرح دانشجویی خود است یکی از مشکلات این شغل را بی احترامی برخی افراد یا عدم همکاری و همچنین مزاحمت های تلفنی برشمرد و گفت: این موضوع باعث این می شود که خدمات اورژانس به افراد نیازمند دیرتر و یا با ایجاد اختلال انجام شود.

ادامه مطلب  پروژه‌هایی که روی زمین‌مانده‌اند/ خراسان شمالی چشم انتظار رئیس جمهور

علیپور کمبود نیروی انسانی و فشرده بودن شیفت های کارکنان را از مشکلات این شغل اعلام و اظهارکرد : همکاران ما با جان و دل پای کار هستند ولی به معنای واقعی کمبود نیرو وجود دارد و تعداد شیفتهای ما بسیار زیاد است.

وی با اشاره به این که خود نیز از نیروهای طرحی است، افزود: بااینکه تجربه و سابقه افرادی که در این شغل مشغول هستند ارزش زیادی در کار دارد اما سهمیه ای برای دانشجویان طرحی که سابقه کار در این واحد دارند در استخدامی ها دیده نشده است.

وی ادامه داد: با پایین دوره طرح، تضمینی برای ادامه فعالیت در این مرکز وجود ندارد و نیرویی که هیچ تجربه ای در این زمینه ندارد باید فرایند آموزش را طی کنند که این روند ظلم در حق مجموعه و کسی است که اینجا تجربه کار پیدا کرده است .

علیپور خاطرنشان کرد: با شیوع بیماری کرونا، تعداد تماس ها افزایش می یابد که در پیک های کرونا نیز چندین برابر می شود که به همین نسبت مشاوره تلفنی نیز بسیار افزایش یافته است که همیشه  پاسخگوی مردم عزیز بوده ایم.

D8AAD984D981D986 DAAFD988DB8CD8A71

2 هزار مزاحمت تلفنی با اورژانس

امین کشوری، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اسفراین در گفتگو با خبرنگار عصر اترک در اسفراین گفت : ۱۰ پایگاه در سطح شهرستان اسفراین و ۳۷ پایگاه در سطح جاده و محورهای مواصلاتی روستایی مشغول فعالیت و پوشش ماموریت ها هستند.

کشوری اظهارکرد: ۲۲ آمبولانس در سطح شهرستان وجود دارد که شانزده آمبولانس تحت نظر مرکز ۱۱۵ بوده، سه آمبولانس در مرکز بهداشتی و  ۴ آمبولانس در اختیار بیمارستان هستند که همگی آنها مجهز به جی پی اس و مجهزترین تجهیزات روز دنیا هستند.

وی با بیان اینکه پرسنل اورژانس ۱۱۵ تحصیل کرده های رشته فوریت های پزشکی و پرستارهستند، افزود:  در شهرستان اسفراین ۸۳ نفر پرسنل داریم که هشت نفر آنها در مرکز ارتباطات به عنوان پرستار، سه نفر نیروی ستادی و مابقی پرسنل عملیاتی هستند.

وی گفت: در مرکز اورژانس ۱۱۵ شهرستان اسفراین از اسفند ۱۳۹۸ که شیوع کرونا اتفاق افتاد تاکنون به حدود ۱۰ هزار نفر امدادرسانی شده به ۱۱ هزار ماموریت آمبولانس اعزام شده و ۴۰ هزار تماس با اورژانس برقرار شده  که ۶ هزار و ۸۰۰ تماس به صورت تلفنی راهنمایی و خدمات گرفته اند.
وی اضافه کرد: همچنین از این ۱۱ هزار ماموریت، یک هزار و ۸۰۰ مورد تصادف بوده و مابقی بیماری های مختلف از جمله کووید ۱۹، بیماری های قلبی و تنفسی و موارد دیگر بوده است .

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اسفراین تاکید کرد: در این بازه زمانی یک هزار و۹۲۲ تماس هم ، مزاحمت تلفنی بوده است.

کشوری اظهارداشت: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ ، تعداد ماموریت ها ۳ هزار و ۱۳۵ ماموریت ، تعداد کل تماس ها ۱۲ هزار و ۳۷۹ تماس و مزاحمت ها ۴۹۳ مورد بوده است این در حالی است که در مدت زمان مشابه در سال ۱۴۰۰ ، تعداد ماموریت ها ۴ هزار و ۱۳۵ ماموریت  ،  تعداد کل تماس ها ۱۳ هزار و ۰۷۱ تماس بوده و تعداد مزاحمت های تلفنی ۷۳۲ بوده است که نسبت به سال قبل افزایش را شاهد هستیم .

وی با بیان اینکه مزاحمت های تلفنی تکراری به مرکز اورژانس ۱۱۵ شهرستان پیگیری و به مراجع قضایی معرفی می شوند، گفت: این تماس ها باعث اشغال خط ۱۱۵ شده و سبب اخلال در خدمت رسانی و یا حتی به خطر افتادن جان همشهریان می شود.

لزوم ایجاد ساختمان ستادی برای اورژانس اسفراین

وی در رابطه با مشکل کمبود نیروی انسانی گفت: در چند ماه گذشته وضعیت ما تا حدودی بهتر شده است اما در حال حاضر با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و همه نیروهای ما با اضافه کار مشغول به کار هستند.

رئیس مرکز اورژانس 115 اسفراین افزود: استاندارد نیروی  مورد نیاز در پایگاه های اورژانس دارای یک آمبولانس، ۹ نفر نیرو و در پایگاه های  ۲ آمبولانسه‌ ۱۵ نفر نیرو است در حالی که مجموع  نیروهای عملیاتی هم اکنون۷۰ نفر هستند که تا ۹۰نفر نیاز هست که نیرو داشته باشیم.

کشوری تاکید کرد: به دلیل کمبود نیرو نتوانستیم ساختمان مجزا برای پایگاه ۳ شهری ایجاد کنیم و پایگاه ۳ شهری ما با پایگاه شماره ۱ ادغام هستند.

وی با بیان اینکه مجموعه ستادی، اداری، پارکینگ آمبولانس ها و انبار پراکنده و مجزا هستند، گفت: باید مثل سایر دانشگاه ها یک ساختمان ستادی مجزا ایجاد شود که همه در یک مجموعه باشند.

وی همچنین نبود سوله بحران در سطح شهرستان را یکی دیگر از مشکلاتی برشمرد که چندین بار برای آن مکاتبه انجام شده که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

کشوری با بیان اینکه ترافیک و استاندارد نبودن محورها یکی از مشکلات عمده ای که به شدت در خدمات رسانی اورژانس ۱۱۵ تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: نصب دوربین های ترافیک شهری یکی از درخواست های اساسی ما از مسئولان است.