محمد وحیدی

تداوم آموزش مجازی دانشجویان را خسته کرده است

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، با بیان اینکه تداوم آموزش مجازی دانشجویان را خسته کرده است تاکید کرد که نباید نگاه به آموزش مجازی به اندازه‌ای گسترش یابد که از واقعیات جامعه دور شویم.

محمد وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ان، با تاکید بر اینکه ارائه خدمات آموزشی در دانشگاه‌ها باید با توجه به واقعیات موجود در جامعه انجام شود، گفت: ما در آموزش عالی سه بخش آموزشی اعم از نظری، فعالیت‌های گروهی و کارگاهی داریم که در بخش نظری شاید بتوان با معرفی تعدادی کتاب یا برگزاری کلاس‌ها در قالب مجازی مطالب را منتقل کرده و دانشجویان را برای پاسخگویی به سوالاتی که از طریق آنها بیشتر محفوظات سنجیده می‌شوند، آماده کرد اما برای مباحث پژوهشی و بخش‌های کارگاهی و مهارتی این امکان وجود ندارد.

آموزش مجازی برای رشته‌های فنی و تخصصی موثر نیست

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تعدادی از رشته‌های تخصصی، فنی و کارگاهی شرایط خاصی دارند کمااینکه دانشجویان رشته‌های پزشکی و زیرگروه‌هایی که دارند که به طور مستقیم در محیط بیمارستانی، آزمایشگاهی و مراکز داروسازی قرار می‌گیرند یا رشته‌هایی همچون خلبانی که نیاز به مهارت‌آموزی دارند باید حتما در فضای واقعی آموزش ببینند بنابراین آموزش مجازی برای این رشته‌های تخصصی موثر نیست.

وی تصریح کرد: در دوره کرونا یک محدودیت‌هایی ایجاد شد اما برداشت بنده این بود که برای شروع سال تحصیلی پیش‌رو بخش آموزش حضوری تقویت شود، هرچند امسال آموزش مجازی برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی حذف می‌شود چرا که تعداد دانشجویان این مقطع پایین است، همچنین برای رشته‌های کارگاهی نیز این رویه غلطی بود که در سال گذشته تعطیل شدند، به این دلیل که کارگاه‌ها از فضای کافی برای حضور دانشجویان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برخوردار هستند که در سال تحصیلی جدید اصلاح خواهد شد.

ادامه مطلب  نیکوکاران ۶ نقطه حادثه خیز محور رازوجرگلان به بجنورد را ایمن کردند

چه مدارسی باید کلاس‌های حضوری داشته باشند؟

وحیدی با بیان اینکه نمی‌توان به دلیل شیوع کرونا از مهارت‌آموزی دانشجویان در فضای واقعی ممانعت به عمل آورد و از واقعیت موجود فرار کرد، یادآور شد: ستاد ملی مقابله با کرونا در گذشته تصمیماتی از جنس همه یا هیچ داشت، کما اینکه برخی مشاغل به طور کل از فعالیت منع شدند و هیچ بررسی برای طبقه‌بندی در این زمینه صورت نگرفت یا برای ارائه خدمات آموزشی به این مهم توجه نشد که از 113 هزار مدرسه‌ای که وجود دارد حدود 45 هزار مدرسه کمتر از 75 دانش آموز دارند و کلاس‌های آنها هم کمتر از 10 نفر دانش‌آموز دارند بنابراین نباید این مدارس تعطیل شوند یا باشگاه‌های ورزشی برای تمام رشته‌ها تعطیل شدند و این در حالی است که در تعدادی از رشته‌ها، ورزشکاران برخوردی با یکدیگر ندارند و در سالن‌های آنها نیز تعداد محدودی از افراد حضور پیدا می‌کنند در این شرایط چرا باید برای آنها محدودیت کلی ایجاد کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، افزود: بی‌تردید باید این موضوع به طور کامل کارشناسی شود که در چنین شرایطی چطور باید به زندگی عادی ادامه دهیم که این موضوع هم می‌طلبد نوع نگاه به این مسائل در ستاد ملی مقابله با کرونا تغییر کند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون تداوم آموزش مجازی دانشجویان را خسته کرده است چرا که این شیوه یک آموزش مکمل در دنیا محسوب می‌شود و هیچگاه آموزش اصلی نبوده است. بنابراین نباید نگاه به آموزش مجازی به اندازه‌ای گسترش یابد که از واقعیات جامعه دور شویم./